Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Peserta Didik
Abstract
The learning process of Christian Religious Education is a systematic activity that involves many components in it. The good planning is needed so all these components can be implemented. This research is motivated by the existence of students who are less actively involved when participating in Christian Religious Education because the class is dominated by educators. This research aims to describe the importance for an educator to plan a learning process that can increase the activeness and involvement of students in learning. The research uses descriptive qualitative research methods with a literature study approach. From this research it is concluded that in planning Christian Religious Education learning, an educator needs to: understand the uniqueness of students both in their intelligence and learning styles, formulate learning objectives that are able to facilitate students to be actively involved in learning, use varied learning methods, use supporting learning facilities and infrastructure, and make learning assessments that focus on student activeness.
References
A.N., Sadirman. Interaksi Dan Motivasi Belajar Dan Mengajar, n.d.
Anwar, Muhammad. Menjadi Guru Profesional. Jakarta: Prenadamedia Grup, 2018.
Arsyad. “Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Berkelanjutan Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru SD Inpres 10/73 Welado Kabupaten Bone.” Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Sekolah Dasar, 2021, 162.
Djamaluddin, Ahdar; Wardana. Belajar Dan Pembelajaran (4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis). Pare-pare: CV. Kaaffah Learning Center, 2019.
Jaya, Farida. Perencanaan Pembelajaran. Medan: Fak. Tarbiyah dan Keguruan UIN Sumatera Utara, n.d.
Karwati, Euis; Priansa, Donni Juni. Manajemen Kelas - Guru Profesional Yang Inspiratif, Kreatif, Menyenangkan, Dan Berprestasi. Bandung: Penerbit Alfabeta, 2019.
Listyo, Prabowo dan Paridah Nurmaliyah. Perencanaan Pembelajaran. Malang: UIN-Maliki Press, 2010.
Majid, Abdul. Rencana Pembelajaran. Cetakan II. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2007.
Marwiyah, Siti. “Urgensi Rencana Pendidikan Dalam Kegiatan Pembelajaran.” Jurnal Ulul Albab 13 no.1 (n.d.): 65.
Mawardi. “Keefektifan Flexible Learning Dalam Menumbuhkan Self-Regulated Learning Dan Hasil Belajar Mahasiswa PGSD.” Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 10, no. 3 (2020): 252.
Moleong, Lexy J. Metodology Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2016.
Mukthar. Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta: GP Press, 2013.
Mulyasa, E. Kurikulum Berbasis Kompetensi Konsep Karakteristik Dan Implementasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2009.
———. Manajemen Berbasis Sekolah : Konsep, Strategi Dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2011.
Murhadi, T. “Manajemen Pembelajaran Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa Prodi Diploma III Kebidanan STIKES Harapan Bangsa Banda Aceh.” Jurnal Serambi Ilmu, 2013, 63.
Purwadarminta. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 2005.
Purwanto, M Ngalim. Psikologi Pendidikan. Cet. XVIII. Bandung: Remaja Rosda Karya, 1998.
Sadirman, Arif S. Media Pendidikan Memahami Perkemangan Dan Penggunaannya. Cet. 8. PT Raja Grafindo Persada: Jakarta, 2015.
Sagala, Syaiful. Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta, 2017.
Sanjaya, Wina. Perencanaan Dan Desain, n.d.
———. Perencanaan Dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2013.
———. Strategi Pembelajaran Berdasarkan Standar Proses Pendidikan. Cet. IX: Jakarta: Kencana, 2012.
Sudjana, N. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo, 2014.
Sugiyono. Memahami Penelitian Kualitatif, Cet. Ke-12. Bandung: Alfabeta, 2016.
Sujiyono, Bambang. “Analisis Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH) 3, no. 2 (2023): 214–21. https://doi.org/10.37364/jireh.v3i2.68.
Syah, Muhibbin. PsikologioPendidikan Dengan--Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2013.
Syamsiwarti. “Meningkatkan Kualitas Hasil Belajar Siswa Di SD Kota Solok.” Al Fikrah (Jurnal Manajemen Pendidikan), 2015, 157.
Usman, Uzer. Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2009.
Wahyuni, Leo Agung dan Sri. Belajar Merencanakan Cerita. Ombak, 2013.
Wibowo, Nugroho. “Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di Smk Negeri 1 Saptosari.” Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education) 1, no. 2 (2016): 128–39. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621.
Copyright (c) 2024 Azalia Dyta Permata, Hani Rohayani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.