Minat Belajar Siswa dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Kelas VII SMP Negeri 3 Palangka Raya

  • Nadia Antika Sari IAKN Palangka Raya
  • Matius Timan Herdi Ginting Institut Agama Kristen Negeri Palangka Raya
Keywords: christian education, interest in learning

Abstract

Interest in learning plays an important role in the student learning process. Students who have a low interest in learning, the quality of learning will decrease and will affect student learning outcomes. The purpose of this research was conducted to describe students' interest in learning Christian education in class VII SMP Negeri 3 Palangka Raya and find out the factors that cause a lack of interest student learning in participating in Christian Religion education lessons in class VII SMP Negeri 3 Palangka Raya. Qualitative research approach with descriptive research. Data collection techniques through observation, questionnaires and documentation. The results showed 1) 5 (39%) students with low learning interest, 5 (38%) students with moderate learning interest and 3 (23%) students with high learning interest. 2) Factors causing the lack of interest in student learning, from internal factors, health, disabilities and internal motivation. External factors include teaching tools and teaching methods.

References

Akrim. Strategi Peningkatan Daya Minat Belajar Siswa PAI Mencetak Karakter Siswa. Yogyakarta: Pustaka Ilmu, 2021.

Ananda, Rusydi, and Fitri Hayati. “Variabel Belajar (Kompilasi Konsep).” Medan: Pusdikra MJ, 2020.

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2013.

Azwar, Saifudin. Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka pelajar, 2013.

Daeli. M, dan Nurnilam S, 2022, Analisis deskriptif faktor-faktor yang mempengaruhi rendahnya minat siswa pada pembelajaran PAK di kelas VI SDN 071174 Lasara. Pelita bangsa: 6-11.

Djarwo, Catur Fathonah. “Analisis Faktor Internal dan Eksternal Terhadap Motivasi Belajar Kimia Siswa SMA Kota Jayapura.” Jurnal Ilmiah IKIP Mataram 7, no. 1 (2020): 1–7.

Dwiati Yulianingsih dan Stefanus M.M. Lumban Gaol. “Keterampilan Guru PAK Untuk Meningkatkan Minat Belajar Murid Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas.” FIDEI 2, no. 1 (2019): 105. https://ujione.id/cara-mengetahui-minat-belajar-siswa/.

Hariyanto, Suyono dan. Implementasi Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2015.

Mawikere, Marde Christian Stenly. "Faktor-Faktor Penyebab Kurangnya Minat Belajar Siswa Kelas Dua Belas Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Modoinding Dan Cara Menanggulanginya." Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 6.3 (2020): 571-592.

Priansa, Ani Setiani dan Doni Juni. Menejemen Peserta Didik Dan Model Pembelajaran:Cerdas Kreatif Dan Inovatif. Bandung: Alfabeta, 2018.

Sanjaya, Wina. Strategi Pembelajaran, Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: kencana, 2007.

Sari, Desy Kumala. “Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Belajar Komputer Akuntansi Siswa Kelas Xi Smk Negeri 1 Depok Tahun Ajaran 2017/2018.” Program Studi Pendidikan Akuntansi Jurusan Pendidikan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta, 2018.

Shalahuddin, Mahfud. Pengantar Psikologi Pendidikan. 1st ed. surabaya: bina ilmu, 1990.

Slameto. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT RINEKA CIPTA, 2010.

Wicaksono, Luhur, and Purwanti Purwanti. “Analisis Tentang Rendahnya Minat Belajar Peserta Didik Kelas Xi Sma Negeri 5 Pontianak.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) 8, no. 7 (2019): 425–36.

Published
2023-11-04