Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Mengatasi Dampak Penggunaan Teknologi bagi Remaja di era Digital
Abstract
This article discusses the significant role of Christian Religious Education in responding to the negative impacts of technology use on adolescents in the digital era. The research focuses on how religious principles, including inner peace, self-control, and meaningful goal-setting, provide a strong foundation for adolescents to confront technological challenges. The research methods involve analyzing the content of Christian religious teachings and case studies to comprehend the concrete impacts on adolescents. The findings affirm that Christian Religious Education can shape adolescent character, guide wise technology use, and provide moral foundations to address digital pressures. The discussion highlights the integration of religious values into adolescent life, the development of critical thinking skills towards digital information, and the strengthening of interpersonal relationships. The conclusion emphasizes the urgency of Christian Religious Education as a holistic solution, enabling adolescent growth in spiritual, moral, and emotional aspects amid the complexities of the digital era. Shaping character, guiding prudent technology use, and instilling moral values make Christian Religious Education key to assisting adolescents in navigating digital challenges with overall balance.
References
Boiliu, F. M. (2020). Pendidikan agama Kristen yang antipatif dan hoaks di era digital: Tinjauan literatur review. Gema Wiralodra, 11(1), 154–169.
Creswell, J. W. (2016). Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran (Edisi ke-4). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Harmadi, M., & Jatmiko, A. (2020). Pembelajaran Efektif Pendidikan Agama Kristen Generasi Milenial. PASCA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 16(1). https://doi.org/10.46494/psc.v16i1.72
Hartono, J. (2018). Metode Pengumpulan Dan Teknik Analisis Data. ANDI.
Joy, P. D., 1, J., & Melkias Boiliu, F. (2021). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Penggunaan Teknologi pada Anak. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4).
Kawangung, Y., Rinukti, N., & Marbun, A. E. (2019). Kajian terhadap Standarisasi Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Teruna Bhakti, 2(1). https://doi.org/10.47131/jtb.v2i1.25
Mustafa, P. S. (n.d.). Landasan Teknologis Pendidikan Dan Pembelajaran.
Nuhamara, D. (2018). Pengutamaan Dimensi Karakter Dalam Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Jaffray, 16(1). https://doi.org/10.25278/jj71.v16i1.278
Rantung, D. A., & Boiliu, F. M. (2020). Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Yang Antisipatif Di Era Revolusi Indusri 4.0. Jurnal Shanan, 4(1). https://doi.org/10.33541/shanan.v4i1.1770
Saputra, T. (2022). Signifikansi Teori Horace Bushnell Bagi Pendidikan Keluarga Kristiani Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen dan Musik Gereja, 6(1), 55–72.
Siringo-ringo, S., Boiliu, E. R., & Manullang, J. (2021). Studi Deskriptif Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Everyone Is a Teacher Here Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Tingkat SMA. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 2020–2035.
Tampubolon, D. F., Tampubolon, P. S. R. D., & Siringoringo, S. (2021). Pendekatan Psikoanalisis dan Teologi Kristen Terhadap Kesehatan Mental Remaja Kristen Akibat Pembelajaran Jarak Jauh. JURNAL LUXNOS, 7(2), 200–221.
Telaumbanua, A. (2018). Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Siswa. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika, 1(2). https://doi.org/10.34081/fidei.v1i2.9
Telaumbanua, A. (2020). Implementasi Pendidikan Agama Kristen di Era Tekonologi. Sanctum Domine: Jurnal Teologi, 9(2). https://doi.org/10.46495/sdjt.v9i2.67
Tjandra, D. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Abad 21. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1). https://doi.org/10.52220/sikip.v1i1.33
Tubulau, I. (2020). Kajian Teoritis Tentang Konsep Ruang Lingkup Kurikulum Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 2(1). https://doi.org/10.37364/jireh.v2i1.29
Wahyuni, S. (2021). Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga di Era Digital. 1(1), 79–89.
Waruwu, M., Arifianto, Y. A., & Suseno, A. (2020). Peran Pendidikan Etika Kristen Dalam Media Sosial Di Era Disrupsi. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 1(1), 43–56.
Copyright (c) 2024 Samuel Nababan, Emma Sianturi, Dyoys Anneke Rantung, Lamhot Naibaho, Esti Regina Boiliu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.