Perwujudan Manajerial dan Kepemimpinan dalam Ekstrakurikuler Seni di Sekolah

  • Putra Andino Nugrahhu Institut Agama Kristen Negeri Palangka Raya
  • Aldia Wulandari Universitas Negeri Yogyakarta
Keywords: dance, extracurricular, leadership

Abstract

One of the most popular school organizations is the student council. But in reality, the student council also has limitations to embrace all the large number of students in the school. Therefore, other organizations are needed that can be a place for students, especially with kinesthetic intelligence, to develop and self-actualize. This paper aims to open the insight that extracurricular dance can be a place for students' leadership training. How the cultivation of leadership values in extracurricular dance and implementation in schools is the core that will be discussed. The result is that leadership characteristics such as: honest, knowledgeable, courage to make decisions, trustworthy, initiative, wish, firm, fair, exemplary, resilient, loyalty, unselfish, enthusiastic, and humble can be developed in extracurricular dance. The implementation of leadership in extracurricular dance is reflected in the tasks carried out in its simple organizational structure, namely the chairman, deputy, secretary, choreography section, fashion makeup section, music and accompaniment section, performance section, public relations section, to members.

References

Annisa, A. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Natural Messy Play sebagai Optimalisasi Kecerdasan Kinestetik Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 410–419. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.914

Aprianti, R., & Wahyuningsih, T. (2014). Pelaksanaan Kegiatan Latihan Dasar Kepemimpinan Sebagai Wahana Membentuk Jiwa Kepemimpinan Siswa (Studi Kasus di OSIS SMKN 1 Yogyakarta Periode 2012-2013). Jurnal Citizenship (Vol. 3). Diambil dari http://emperordeva.wordpress.com/about/makalah-tentang-

Defrank-Cole, L., & Nicholson, R. K. (2016). The slow-changing face of leadership in ballet: an interdisciplinary approach to analysing women’s roles.

Ekstrakurikuler - Direktorat Sekolah Dasar. (t.t.). Diambil 27 November 2022, dari https://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/ekstrakurikuler

Fatimah, Y., Riswandi Sanusi, A., Nugraha, Y., & Buana Perjuangan Karawang, U. (2020). Solusi penanaman nilai-nilai Pancasila dalam kegiatan organisasi siswa intra sekolah (OSIS) di SMPN 4 Klari. CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila & Kewarganegaraan, 5(1).

Hajar, S., & dkk. (t.t.). Pembinaan Kesiswaan untuk Penumbuhan dan Penguatan Karakter Kepemimpinan melalui Kegiatan OSIS. Jurnal Civic Hukum. Diambil dari http://202.52.52.22/index.php/jurnalcivichukum/article/view/9889

Harseno, F. K. (1994). Kepemimpinan dan Nilai-Nilai Kehidupan yang Wajar. Jakarta.

Hidayah, N. (2014). Edisi Yudisium Periode Februari (Vol. 03).

Joko, T. (2018). Implementasi Manajemen Organisasi Siswa Intra Sekolah Sebagai Strategi dalam Pengembangan Kepemimpinan Siswa SMP Negeri 2 Sukadana. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM METRO, 3(1).

Joseph-Richard, P., Edwards, G., & Hazlett, S. A. (2020). Leadership development outcomes research and the need for a time-sensitive approach. https://doi.org/10.1080/13678868.2020.1815155, 24(2), 173–199. https://doi.org/10.1080/13678868.2020.1815155

Lutfi, I., 1, A., & Pramono, D. (2023). Internalisasi Pendidikan Karakter dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Journal of Education Research (Vol. 4).

Nafiah, D. (2015). Optimalisasi Peran Sekretaris di Era Global melalui Upaya Pengembangan Diri. Efisiensi, 13.

Perilaku Organisasi - Timotius Duha - Google Books. (t.t.). Diambil 6 Desember 2022, dari

Pramudyo, A. (2013). Implementasi Manajemen Kepemimpinan dalam Mencapai Tujuan Organisasi. JMBA, 1.

Salim, I. (t.t.). Peran Pembina Pramuka Dalam Menerapkan Perilaku Prososial Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Jawai.

Septriarti, S. W. (2017). Sosiologi dan Antropologi Pendidikan. (Shendy Amalia, Ed.) (1 ed.). Yogyakarta: UNY Press.

Shilviana, K. F. (2020). Pengembangan Kegiatan Kokurikuler dan Ekstrakurikuler. PALAPA: Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan.

Widodo, W. N., Wungow, H., & Hamel, R. S. (2016). Hubungan Peran Ketua Tim Dengan Kinerja Perawat Pelaksana Dalam Pendokumentasian Asuhan Keperawatan di Irina F Rsup Prof Dr. R. D. Kandou Manado. e-journal Keperawatan, 4.

Widyastutieningrum, S. R. (2012). Peran Koreografer Perempuan dalam Perkembangan Tari (Vol. 8). Solo.

Wulandari, I. W. (2017). Strategi Pembinaan Kesiswaan melalui Organisasi Siswa Intra Sekolah (OSIS) untuk Membentuk Kemandirian Siswa SMA Negeri 1 Purwokerto

Published
2023-12-04