Kompetensi Sosial Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Ranah Afektif Siswa
Abstract
The purpose of this study was to determine the social competence of Christian Religious Education teachers in improving the affective domain of students in class XI MIA 1 SMA Negeri 1 Manuhing. The research method used in this research is descriptive qualitative. Data collection techniques are carried out through observation, interviews, and documentation. The results of the study stated that the social competence of PAK teachers in class XI MIA 1 SMA Negeri 1 Manuhing is very important so that Christian Religious Education teachers can manage emotions when teaching in class, can understand students in class, can provide positive self-identity for students, can increase knowledge and understanding school culture, can adopt social values, can behave and act objectively, can adapt to students in class, and can build good communication relationships with students in class. Then, the social competence of Christian Religious Education teachers in improving the affective domain of students in class XI MIA 1 SMA Negeri 1 Manuhing, namely the teacher builds good communication relationships and understands students with students, understands students' emotions, and tries to help students to be able to live according to values and Christian character.
References
Ali, Muhammad. Penelitian Pendidikan dan Strategi. Banfung: Angkasa, 1997.
Anggito, Aldi. dan Setiawan, Johan. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jawa Barat: CV Jejak, 2018.
Boehlkke, Robert. Sejarah Perkembangan Pikiran & Praktek Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: Gunung Mulia, 2013.
Dahar, Ratna Wilis. Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga, 2007.
Dimyati dan Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta, 2012.
Hamalik, Oemar. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: Bumi Aksara, 2009.
Han, Heejong Sophia., dan Kemple, Kristen Mary. Components of Social Competence and Strategies of Support: Considering What to Teach and How. Early Childhood Education Journal, Vol. 34, No. 3, 2006.
Hutapea, Rinto Hasiholan. “Instrumen Evaluasi Non-Tes Dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif Dan Psikomotorik.” BIA’: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual 2, no. 2 (2019): 151–165. http://jurnalbia.com/index.php/bia/article/view/94.
Janawi. Kompetensi Guru. Bandung: Alfabeta, 2012.
Kristanto, Paulus Lilik. Praktek PAK Penuntun bagi Mahasiswa Telgi dan PAK, Pelayan Gereja, Guru Agama dan keluarga Kristen. Yogyakarta: Andi, 2006.
Moleong, Lexy J. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya., 2016.
Mulyasa, E. Standart Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2009.
Nuradi, Ismail. Metodelogi Penelitia Sosial. Surabaya: MSC, 2019.
Panjaitan, F. Tujuan Pembelajaran Dalam Pendidikan Kristen Berdasarkan 2 Timotius 3:16. Charisteo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, Vol. 1, No. 2, 2022.
Pazmino, Robert W. Foundational Issues in Christian Education seperti dikutip oleh B. S. Sidjabat, Strategi Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Andi, 2000.
Santoso, Jedida T. Posumah. Pendidikan Agama Kristen di Sekolah Suatu Bidang Studi atau Asuhan Iman Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2006.
Sardiman, A.M. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2014.
Sembiring, L. A. dan Simon, S. “Menggagas Pembelajaran Agama Kristen Berbasis Misiologi.” Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, Vol. 2, No.1, 2022.
Semiawan, Conny R. Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik Dan Keunggulannya. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia, 2014.
Septiarti. Sosiologi dan Antropologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press, 2017.
Sherill, C.L.J. Adult Education seperti dikutip oleh Paulus Lilik Kristianto, Prinsip dan Praktek Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Andi, 2013.
Sidjabat, B.S. Mengajar Secara Profesional. Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 2017.
_______, B.S. Strategi Pendidikan Kristen. Yogyakarta: Andi, 2000.
Sjarkawi. Pembentukan Kepribadian Anak. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2008.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan: Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2014.
Sumual, Ferry J N. dan Franty Faldy. “Kompetensi Sosial Guru Pendidikan Agama Kristen dan Motivasi Belajar Siswa.” Lentera Nusantara: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 2021.
Tohiri. Bimbingan Konseling di Sekolah dan Madrasah. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007.
Yulianto, Aus Tammy., dkk. “Pengaruh Kompetensi Sosial Guru PAK Terhadap Prestasi Belajar Siswa.” Shanan: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Vol. 1, No. 2, 2022.
Zuhriyah, Indah Aminatus. Evaluasi Pembelajaran. Malang: Kantor Jaminan Mutu, 2007.
Copyright (c) 2023 Lian Lian, Rinto Hasiholan Hutapea, Isabella Jeniva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.