Peran Roh Kudus Berdasarkan Teks Yohanes 14:26 dalam Pendidikan Kristen Anak Usia Dini

  • Derry Wiranto Sekolah Tinggi Teologi Bethel The Way, Jakarta
  • Samuel Hans Kristanto Sekolah Tinggi Teologi Bethel The Way, Jakarta
Keywords: early childhood christian education, holy spirit, spiritual development

Abstract

This study examines the implications of the Holy Spirit's role as Teacher and Reminder (John 14:26) for Early Childhood Christian Education (ECCE). Through literature review and theological analysis, it explores how this understanding transforms ECCE practices, curriculum development, and pedagogical approaches. The research reveals that integrating the Holy Spirit's work requires a holistic approach, including responsive curriculum design, experiential teaching methods, and spiritually nurturing environments. It emphasizes educators' roles as facilitators sensitive to the Holy Spirit's guidance and the need for collaboration between ECCE institutions, families, and churches. The study addresses challenges in implementing a Spirit-centered approach and offers practical solutions. It proposes a paradigm shift in ECCE from knowledge transfer to facilitating transformative spiritual experiences, thus laying a robust spiritual foundation for the next generation.

References

Audit, Pengaruh Struktur, Konflik Peran, Ketidakjelasan Peran, Daerah Istimewa Yogyakarta, Analisis Tingkat, Kepuasan Wajib, Pajak Terhadap, et al. “Jurnal Pendidikan Ekonomi & Akuntansi” 7, no. 2 (2014).

Budiyana, H. “Ilumnasi RK Untuk Siswa.” Jurnal Teologi Berita Hidup 1, no. 1 (2018): 57–77.

Budiyana, Hardi. “Roh Kudus Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Kristen Mewujudkan Pengajaran Kristen Yang Mengandung Nilai Kekal.” Jurnal Teologi Berita Hidup 1 (October 2018).

Christianto, Victor. 3 in 1: 3 Buku Dalam 1 File (in Bahasa Indonesia), 2015.

Dadan Suryana, 2013. “Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini B” 1, no. 2 (2013): 1–12.

Dan, Sinoptik, and Kisah Para. “Peranan Roh Kudus Sebagai Agen Misi Allah Dalam Injil” 5, no. 2 (2024): 70–80.

Edy Susanto, Marhamah. Pendidikan Agama Katolik Untuk Perguruan Tinggi. Journal of Chemical Information and Modeling. Vol. 53, 2019.

Hombing, Chindy Br, and Yanti. “Kajian Natur Siswa Sebagai Gambar Dan Rupa Allah Dalam Pendidikan Kristen Yang Holistik.” Diligentia: Journal of Theology and Christian Education 5, no. 3 (2023): 119–134.

Hutapea, Rinto Hasiholan. “Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Agama Kristen Pada Peserta Didik Dengan Pendekatan Evolusi Sosial Herbert Spencer.” Harati: Jurnal Pendidikan Kristen 4, no. 1 (2024): 68–77.

Manoppo, Febri Kurnia, Deflita R N Lumi, and Fieke Suwuh. “Peran Guru PAUD Dalam Pemanfaatan Media Berwawasan Lingkungan Untuk Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Kristiani Pada Anak” (2023): 67–76.

Novalia, Lisna. “Integrasi Konteks Pendidikan Agama Kristen Kedalam Pelaksanaan Pembelajaran.” Phronesis Jurnal Teologi dan Misi 3, no. 1 (2020): 104–117.

Prastawa, Singgih, and Ana Krisnawati. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Kerohanian Siswa Dipasca Pandemi Covid-19.” Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara 1, no. 2 (2024): 899–913.

Sidabutar, Hasudungan, and Horasman Perdemunta Munthe. “Artificial Intelligence Dan Implikasinya Terhadap Tujuan Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Manajemen Pendidikan Kristen 2, no. 2 (2022): 76–90.

Sinar, Denna Saputri Febrianti, Tallu Padang Lia, Zeira Milarti, and Wenniarti Lius. “Pandangan Alkitab Mengenai Peran Roh Kudus Dalam Pelayanan Dan Pertumbuhan Gereja Kristen Masa Kini.” HUMANITIS: Jurnal Humaniora, Sosial dan Bisnis 1, no. 2 (2023): 185–198.

Tamporok, Gmim, Gmim Henny, Airmadidi Atas, Kec Airmadidi, and Kab Minahasa Utara. “Pendekatan Pendidikan Kristiani Untuk Anak Usia Dini Di Era” (2020): 49–53.

Published
2024-10-31